Poszukujesz psychologa sportu lub pracy w Gdynii? Niesiemy pomoc w naszym gabinecie.

Wycofanie wzmocnienia w nauczaniu – dalszy opis

Cała dotychczasowa dyskusja miała na celu skłonienie Cię do zakwestionowania idei wygaszania. Racje, jakimi się tu kieruję, nie wynikają z tego, że wygaszanie jest nieskuteczne, lecz raczej z tego, że nie zawsze jest to odpowiednia technika osłabiania niewłaściwych zachowań, choć literatura poświęcona modyfikacji zachowań głosi, że Jedyne techniki potrzebne w szkole to wzmacnianie pozytywne i wygaszanie’”17. Rzecz w tym, iż same tylko techniki wygaszania nie wystarczają do tego, by radzić sobie z całą szeroką gamą niewłaściwych zachowań jakie mogą się pojawić w klasie. W dalszej części tego rozdziału dowiemy się nieco więcej na ten temat.

Obecnie prześledzimy kilka spośród licznych sytuacji, w których procedury wygaszania dadzą się w sposób odpowiedni i skuteczny zastosować do eliminowania niewłaściwych zachowań. Należy tu przyjąć zasadę, iż procedury wygaszania dobrze się sprawdzają w tych sytuacjach, w których niewłaściwe zachowanie pojawia się rzadko i tylko w niewielkim stopniu stanowi zakłócenie lub zagrożenie. Przykłady takich zachowań to wstawanie z ławki, mówienie na głos bez wezwania, pokrzykiwanie, przygadywanie, niechlujstwo w pisaniu, nieprzestrzeganie reguł prowadzonej gry czy procedury dydaktycznej, zadawanie pytań nie na temat, nieuważanie, czy płatanie różnych figli. Jeśli wzmacniasz takie zachowania, skutki będą dla Ciebie opłakane. Na przykład, licealiści „zabawiają się” w różne wesołe „gry” z nauczycielami, którzy poświęcają wiele czasu i wysiłku, żeby złapać „winnego”. Wielce nagradzająca może być dla uczniów gra w „złodziei i policjantów” z nauczycielem, który wpada we wzburzenie i próbuje ustalić kto przyniósł do klasy psa.

Robienie problemu z drobnych niedokładności w pisowni słów (takich jak brak kropki na „i”) może wywołać niepożądane skutki w postaci jeszcze częstszego występowania tych niedokładności w pracach pisemnych. Rzecz w tym, iż sam możesz stworzyć problemy, jeśli będziesz się starał karać każdy pojawiający się wybryk. Zasady, z których wywodzą się procedury wygaszania, głoszą, iż często najwłaściwsze postępowanie nauczyciela polega na tym, żeby nie robić nic – ignorować niewłaściwe zachowania, natomiast próbować „łapać uczniów na dobrych uczynkach”.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.